tisdag 10 februari 2009

Spänningshuvudvärk

Har jag haft hela dagen. Vaknade på efternatten och hade ont. Gav upp halv 7 och gick upp och tog en Ibumetin. Den hjälpte ingenting så den har fått sällskap av en till Ibumetin, en Treo och två Diklofenak. Inte samtidigt utan i spridda skurar. Ingenting hjälper. Jag läste i en tidning att massage av pannan med tigerbalsam skulle hjälpa mot spänninghuvudvärk. Så maken fick stå för pannmassage när han kom från jobbet. Resultat? Jag vet inte om jag har ont längre för det svider som eld i pannan.
Nu till lite svar på kommentarer som jag fått på bloggen. Jessica skriver: En undran bara, varför är det inte ok med dun när du skriver mycket om gärna om de djur du äter? Bara en undran...... Vi äter kött ja. Inte så ofta som vi gjorde förut. En dag i veckan äter vi korv (då äter oftast jag och S sojakorv), en dag färs och en dag kött. Köttet är oftast grytor av olika slag som vi blandar mer grönsaker/rotfrukter än kött i. Jag vill däremot inte köpa produkter (smink och annat) som är testat på djur. Jag gillar inte djurplågeri men är alltså inte vegetarian.
Johanna skriver: När jag veckohandlat igår svepte ett citat från din blogg genom hjärnan - jag tror att du skrev att du månadshandlade (mat) för 1500 kr! Stämmer det? Hur gör du då?!Jag bakar/lagar nästan allt själv(vi är 2 vuxna och 3 barn som inte vräker i sig direkt)och köper inte en massa "onödigt". Kan du ge några tips om hur du planerar matsedel (och även recept på dina vårrullar som ser smarriga ut!)
Hjälp har jag skrivit att jag månadshandlar för 1500 kronor eller kommer du ihåg fel? Våran matkostnad/månad brukar ligga runt 2500 kronor. Då är vi två vuxna, M som äter som två vuxna, S som äter som en vuxen (beroende på vad det är för mat) och L som äter som ett barn. Jag bakar nästan allt bröd själv. Vi har helt slutat med alla helfabrikat och nästan helt med halvfabrikat. Jag köper bernaisås, hollandaisås och köttbullar färdiga. Jag gör matsedel med bestämd mat för alla dagar. Jag planerar maten för en månad i taget. Vi handlar ungefär var 10:e dag i 3 olika affärer. Det vi har tjänat mest pengar på är att göra vad jag kallar en prisbok. Jag jämför priset på den maten som vi köper. Resultatet skriver jag i min sk prisbok. Jag handlar i 3 olika affärer, därför har jag jämfört priserna i 3 affärer. Jag skulle kunna sänka matkostnaden ännu mer om jag jämförde och handlade i fler än 3 affärer. Men för att bensinen inte ska bli för dyr, så bestämde vi oss just för dessa affärer. Jag jämför alla saker i kilopris, t ex kanske affär 1 har 500 grams påsar, då skriver jag ändå vad 1 kilo kostar.
Vi har måndagar som vegetarisk dag. Tisdagar – korv, onsdag – fisk, torsdag – mjölmat, fredag – färs, lördag – soppa och söndag – kött eller färs. Lördag kvällar äter vi mysmat. Till exempel hemgjord pizza, kycklingbitar. Söndagkvällar blir det oftast te och mackor. Lunch äter alla i skolan. maken har matlåda. L äter på dagis tisdag - torsdag. Jag äter oftast lättlunch men om L är hemma äter vi pannkakor, köttbullar eller korv oftast om L får bestämma.
Vårrullarna är ett hemgjort recept:
500 gram köttfärs
1 hackad gul lök
champinjoner
bambuskott
buljongtärning
soja
peppar
vatten
vårrulleblad
olja till fritering
Stek färsen, löken och champinjonerna i lite margarin. Blanda i bambuskott, buljongtärning, soja, vatten och peppar. Jag vet inte mängderna jag har i så mycket som jag tycker. Jag tar rätt mycket champinjoner och bambuskott (billigare än färs). Låt koka 15 minuter eller tills vattnet är borta. Låt kallna. Lägg några matskedar färs i varje blad och rulla ihop. Fritera 2 -3 minuter. Jag silar av oljan och använder samma olja att fritera i flera gånger. Bambuskott och vårrulleblad köper jag på en affär som säljer kinamat. Alltså inte en kinarestaurang.
Snart är det alla hjärtans dag. Jag ville ha pynt. Jag älskar pynt av alla de slag och pyntar mycket och gärna till alla dagar som går. Tyvärr står alla ljusstakar med hjärtan på framme hela året så vi har inget att pynta med. Men jag hittade en påse hjärtballonger i kalasskåpet.

S gick på en teknikkurs för tjejer för flera år sedan. Då gjorde hon en hjärtlampa. Den fick flytta upp från bokhyllan i källaren till vardagsrummet. När S hade ett rum hade hon en hjärtslinga som mysbelysning efter taket. Den rotade jag också fram. Tyvärr hade den gått sönder så den inte lyser längre. Maken letade fram en gammal julgransbelysning som ska bli en fungerande hjärtslinga. Visar bilder en annan dag om det lyckas.
L och jag har varit till biblioteket. Vårat bybibliotek är bara öppet på tisdagar mellan 13.00 - 17.00. Jag hade beställt två böcker från stadsbiblioteket som hade kommit.
Slow och Hjälp en spindel. Sen ville L ha nya Mamma Mu så det blev det två stycken. Mamma Mu åker rutchbana och Mamma Mu åker bobb. Sen lånade vi Någon också.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för alla kanontips och receptet! (Jag kan nog minnas fel -desperat efter veckohandlingen kanske?) Hoppas huvudvärken ger sig efter en god natts sömn.
Johanna

Hannele på Hisingen sa...

Som tur är, är all du inte från levande djur..

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...