måndag 22 december 2008

Telefoni, snö och gräddsug

Vi fick JAK-lånet beviljat som jag skrev häromdagen. Enligt hemsidan och våra beräkningar skulle vi betala 1700 kronor/månad. Enligt papprena vi fick skulle vi betala 6300 kronor/månad. När vi ringde JAK så var handläggaren på semester men vi fick hjälp av en annan handläggare. Hon hade skrivit fel, det skulle vara 1700 kronor/månad så vi undertecknade och skickade in papprena. Förra veckan fick vi låneavin från Nordea på lånet som vi skulle lösa men vi tänkte att JAK nog inte har hunnit fixa allt ännu. Men idag fick vi ett nytt papper från Nordea där det stod att lånet var löst. För säkerhets skull ringde vi Nordea för att kolla så vi inte skulle betala sista räkningen ändå - vilket vi inte skulle.

För ett tag sedan skrev jag att det ringde en telefonförsäljare till mig. Vi har NIX registret men på något konstigt vis brukar dom krångla sig förbi det. Antingen genom att vi redan har varit kunder för hundra år sedan eller för att vi är kund hos någon annan som är deras samarbetspartner. Jag ångrade köpet samma dag och mailade deras hemsida att jag inte var intresserad längre. Jag fick paketet ändå och blev så förbannad att jag skickade tillbaks det i oöppnad förpackning. Idag kom räkningen i alla fall. När vi ringde sa företaget att vi inte hade avbeställt paketet inom 14 dagar så vi var tvungna att betala ändå. Då ilsknade maken till och sa att vi hade avbeställt paketet inom 1 timme samma dag dom ringde och att vi absolut inte vill ha med dom att göra igen. Då ursäktade dom sig med att det hade blivit något fel med hemsidan och att vi såklart inte behövde betala räkningen.
Ute är det fortfarande grönt och om två dagar är det jul. Nog för att dom har lovat lite snö på julafton men jag vågar inte chansa. Det är slut på gröna jular i den P:ska familjen. Idag inhandlades snö på spray. Så här fint blev ett av fönstren

Det är nästan så man kan tro att det är snöstorm utanför.

Förlåt mamma nu kommer du bli arg. S har tjatat på mig JÄTTElänge om att få ta hål i naveln. Jag kapitulerade för ett tag sedan och lovade att hon skulle få göra det när hon fyllde 15 år. Vilket hon gjorde i oktober. Hon har tjatat och frågat nästan varje dag efter det, när ska vi åka? Du lovade. Idag åkte vi.

Jag måste erkänna att jag tycker att det är snyggt och om jag hade haft plattare mage så skulle jag ha tagit ett hål jag med. Nu skulle hänget bli inbäddat i magfett och inte synas. Sen har jag fått en annan syn på människor. Alla som jobbade i taueringsaffären var tatuerade både högt och lågt och hade piercingar överallt. Om jag hade mött dom på stan så hade jag nog gått över till andra sidan gatan. Men dom var väldigt trevliga och mysiga. Inom psykiatrin är det ofta så att dom som ser farliga ut är snälla och dom som ser snälla ut ska man akta sig för. Med andra ord döm inte människor efter utseende.

När vi gick från tatueringsfirman så gick vi förbi ett kondis som sålde semlor. Jag blev sugen och tänkte att jag skulle köpa på köpcentret dit vi åkte och köpte snöspray och naveltvål. Tyvärr hade dom inga semlor där. Men dom hade Budapest tårta och då ville jag ha det. Jag var rejält gräddsugen kände jag. Det var folk högt och lågt på köpcentret, långa köer överallt. Vi hade tur som hittade en parkeringsplats så vi orkade inte köa till kondiset med. Men när vi kom hem kom jag på att jag hade tårtbotten i frysen sen S fyllde och grädde har vi massor av kartonger till jul. Så det blev en gräddtårta i alla fall.

Den var mycket godare än både semla och Budapest ihop.

1 kommentar:

Anonym sa...

Semla före jul... Önskar dej och familjen fina avkopplande juldagar.

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...