lördag 20 december 2008

Mer julförberedelser och återvinning

Julmaten är inhandlad. Jag köpte bara julmat (och 5 Löfbergs lila kaffe för 100 kronor). Ungefär 1800 kronor gick det på. Om jag inte hade haft scannern hade jag svimmat i kassan. 1800 för julmat! 2 veckors matkostnad för en dag (och några restdagar). Men då kostade skinkan ett par hundra (jag som inte ens gillar skinka). Alla människor i staden handlade julmat på samma affär som jag kändes det som. Jag fick slå mig fram, varför stannar alla mitt i vägen? Eller går jääättteesakta som om dom är på söndagspromenad?
Efter handlingen dammade maken och jag ställde fram julpyntet.

Nu ska granen kläs men det gör vi alltid dagen innan. Samma dag som vi kokar skinkan. I år ska jag inte koka skinkan jag köpte färdigkokt för första gången. Men den ska griljeras.
Jag har fortsatt med julklapparna. Sluta läs nu mamma! Förra året började jag med att ge bort almanackor på familjen. Vi gör olika saker varje månad som visar ungefär vad som hände den månaden. I december är det alltid en bild från julafton. Dom månaderna någon fyller är det oftast kalas/tårtbilder. I januari spräcker vi alltid pepparkakshuset.

Det tog flera timmar. 5 almanackor, 12 månader, mycket att skriva. Sidorna är blanka så man får skriva i alla siffror, månader och dagar själv. Sen skulle alla kort letas redas på och skrivas ut och klistras in. Men almanackan kostar 39,50 styck så det blir ingen dyr men väldigt uppskattad julklapp. Nu ska bara matklapparna göras sen är alla julklappar ordnade.
När jag skulle ta en frukt ut fruktskålen märkte jag att nästan alla äpplen var fula på ena sidan.

Dumt att slänga hela äpplena för det och ingen vill äta dom när dom är halvfula så jag gjorde paj av dom.Maken har också ägnat sig åt en form av återvinning. På S ena stövlar så har klackarna gått sönder.Maken har ett par skor där hela skon är trasig. Så han tog sulan från sin sko och skar ut nya klackar till S stövlar ur dom. Smart va!
Igår var jag och jobbade på ett boende som ligger i en annan stad. Jag har varit där och jobbat förut som timanställd men det var mellan 1,5 - 2 år sedan. Dom ringde i torsdags kväll när jag var på vanliga jobbet. Det var kris. Alla sjuksköterskor utom en var sjuka. Staden ligger i en annan kommun och den kommunen har högre lön än våran så jag får mer betalt /timme än jag får om jag jobbar extra "hemma". Men eftersom det är ett par mil dit så äts nästan den högre lönen upp av bensinkostnaden. Jag var lite orolig innan men det mesta var sig likt. Flera av dom boende var också samma. Det som var lite tråkigt var att alla som jobbade var timanställda och nya för mig. Men dom var jättetrevliga. En hade kinesiska nakenhundar. Hennes ena tik var med valpar som skulle födas på julafton. Vi pratade rätt mycket om det och det slutade med att hon erbjöd mig att köpa en av valparna. S och L vill jättegärna ha hund. Dagis hade intervjuat alla barnen om julen. vem tomten är, vad man åt och vad dom önskade sig bland annat. L önskade sig "bara en RIKTIG hund". Stackarn får bara låtsashundar varje år. Maken är allergisk mot hundar men nakenhundar kan allergiker ha.

Eftersom dom inte har någon päls så måste dom ha kläder på sig när det är kallt eller varmt. När jag berättade för maken om erbjudandet blev han inte direkt överförtjust.
Apropå födas så har vårat rådhus en adventskalender i fönstren varje år. Det är konstnärer som "målar" fönstren I en av "luckorna" var den här tavlan.
Jag hade ingen aning om att Musse Pigg föddes så!

1 kommentar:

Hannele på Hisingen sa...

Varm skinka är gott, vi äter upp hälften var den 23:e..

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...