tisdag 9 december 2008

Lusse firande och klart

Elektrikern kom igår och kopplade elen. Han märkte nog att jag var sur, sen misstänker jag att han skvallrade för "chefen". När elektrikern var klar så tog det bara 3 timmar så kom chefen. Jag åkte iväg och jobbade precis när han kom men maken sa att han stannade tills klockan var över halv 7. Han kom tillbaka imorse och nu är det äntligen KLART. Silikonet ska stelna i 24 timmar så imorgon ska vi tvätta av allt damm och sätta in alla luckor och lådor. Det är vårat jobb visade det sig. Så imorgon kommer en bild på ett FÄRDIGT badrum. Det ska bli så skönt att slippa alla hantverkare. Jag tappade knappen i mina byxor och var nere i syrummet och skulle sy i den, byxlös. Då hörde jag att dom letade efter mig. Dom ville veta var skåpen skulle sitta. Roligt att bli ertappad med byxorna nere! Dom märkte nog också att jag var sur för när dom var klara bad "chefen" om ursäkt att det hade tagit så lång tid.

Det var avslutning för terminen med sedvanligt Lucia firande på kyrkis. L var Lucia. Först var det Lucia tåg, sen var det fika och dans runt granen. V var som vanligt en liten brat. Först tjurade hon så tåget inte kunde börja förrens hennes mamma och gick med. Det slutade med att hennes mamma gick med och stod och sjöng medans V låg på golvet framför tåget och tjurade. Det har börjat en ny brat. En kille. Han slår dom andra barnen och föräldrarna Han gapar och skriker. Springer runt och klänger som en apa. Fröknarna säger till honom hela tiden men hans mamma bryr sig inte. Hon har en bebis på 1 månad. När hon skulle hem idag så glömde hon bebisen i kapprummet och kom tillbaka efter en lång stund med orden "jag undrade just vart jag lämnat honom". L hade "min" Lucia krona på sig. Jag hade den när jag var liten så den är över 35 år gammal. Jag har piffat upp den med glitter.

Det var en fråga i den lokala tidningen idag från en 15 årig tjej. M och S tjatar alltid om att dom vill ha hela barnbidraget för det får "alla andra". Vi nekar hela tiden eftersom barnbidraget inte bara ska gå till kläder utan till mat och husrum också. Jag har tvingat dom att läsa. Jag skriver fråga och svar här för att kunna visa dom igen om dom skulle "råka" glömma och börja tjata igen.

Fråga: Jag är 15 år och får barnbidrag. Men det är så att mamma använder alla de pengarna till sig själv och jag får inget att köpa kläder eller några pengar alls. Har hon rätt att göra så?

Svar: Allmänt barnbidrag utbetalas till vårdnadshavaren en månade efter att barnet fötts och fram till det kvartal som barnet fyller 16 år. Därefter utgår ett förlängt barnbidrag för det fall barnet fortfarande studerar. Bidraget är från staten och är avsett för att använda till barnets uppehälle och uppfostran. Så även om du skriver att mamma använder pengarna själv så utgår jag ifrån att hon ger dig mat, kläder och husrum. Man räknar med att en ungdom mellan 13 - 17 år kostar 3246 kronor i levnadsomkostnader. Sedan tillkommer bostadskostnaden. Om din mamma får 1050 kronor till hjälp för dina levnadskostnader så saknad 2196 kronor varje månad. Vem betalar det? Ta reda på hur er ekonomi ser ut för hela hushållet. Kanske kan du erhålla en egen månadspeng, men då ansvara för att den räcker till de kläder du behöver.


L har svårt för att somna på kvällarna. Hon är rädd för monster. Vi har "fångat" monstrena på papper så förhoppningsvis ska hon kunna somna lugnt ikväll.


Jag fattar inte hur man kan ha gift i maten. Det finns digoxin i irländskt fläskkött. Tyvärr är det en kostnadsfråga för oss vilket kött vi köper. Det utländska brukar vara billigare än det svenska. Det borde ju vara tvärtom eftersom svenskt kött inte behöver så långa transporter. Något som jag inte behöver oroa mig för är att Findus har använt fläskköttet och återkallar några av sina varor. Vi köper aldrig färdigmat.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Gjort rabarberdricka av sista rabarbern ur frysen.  2 Gjorde rabarberpaj på silresterna från nummer 1.  3 Bakat sirapslimpa och apklimpa ...