söndag 7 december 2008

Julkort

Äntligen tog jag mig i kragen och skrev julkorten. Jag hade tänkt att bojkotta dom i år men S sa ifrån. "Vi måste skriva julkort mamma, det är en del av julen". Jag tänker bara på alla stackars träd som får offra livet för att man ska skriva kort till människor man aldrig träffar eller skriver till annars. Vi hade julkort av olika sorter hemma så inga nya träd behövdes offras i alla fall.

Några är skämtjulkort köpta för en billig peng. Några har jag fått för att jag har skänkt pengar till någon välgörenhetsorganisation. Några köpte jag på Panduro när M och S var små. Dom är av modell målarbok så S och L fick färglägga dom innan jag kunde skriva dom. Jag har minskat ner antal julkort i alla fall. Makens moster och morbror skickar inga julkort till oss men vi skickar alltid till dom. Dom får varsin glöggflaska av oss varje år och det får räcka i år. En kompis till mig som jag gick i skolan med för 100 år sedan men aldrig träffar eller pratar med, vi skickar bara julkort, henne struntade jag också i. Jag ska skicka iväg några e-julkort men det blir närmare jul. Sen ska frimärkena inhandlas och dom vanliga på lådan. En grej mindre att pricka av på att-göra-listan innan jul.

Makens svåger fyllde år idag och det var kalas. M var och tittade på innebandy match. Hans A-lag spelade sista matchen innan dom blir uppflyttade i division 1 (om dom vann). Dom vann med 4 -3 och blir alltså uppflyttade. Tänk min lille M tränar snart med ett division 1 lag. S och hennes kompis var och julhandlade. Jag var hemma och städade. Så det var bara maken och L som kalasade. Jag fick så himla ont i magen efter julbordet igår så jag tordes inte följa med. Nästan bredvid där dom bor finns det en bonde som säljer ägg. Dom kostar 25 kronor för 30 ägg. Om vi räknar med bensinen också så är det inte värt pengarna att bara åka dit och köpa ägg men när man ska åt det hålet så brukar vi bunkra upp. 2 plattor = 60 ägg blev det idag.

När dom var borta gjorde jag kvällsmaten. Dubbel sats revbensspjäll. Antingen att äta två gånger eller att äta idag och ha på julbordet. Jag ugnsstekte potatis till maten när ugnen ändå gick.När jag var liten gick det alltid en film på TV i samband med jul som hette "Trolltyg i tomteskogen". Jag älskade den filmen. Den finns tyvärr inte att köpa och företaget som gjorde filmen har gått i konkurs så SVT får inte visa den längre. Men vi har fått låna en kopia som jag har njutit av idag. Tor och Lisa som ska gifta sig men så kommer dom elaka trollen och kidnappar Lisa. Tomtarna får hjälpa av skogen djur och allt slutar lyckligt.
Det är tydligen modernt med färgade granar i år. Vi har en i plast som vi har haft i snart 20 år. Förra året köpte vi en riktig gran men i år får våran trotjänare duga igen. Det börjar bli dags att köpa en ny för den "barrar".
S vill ha en rosa men jag vet inte.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...