söndag 14 december 2008

Julförberedelser

Vi har lite silver saker som vi har ärvt eller fått som doppresenter, antingen till oss själva eller till barnen. Jag "putsar" silvret en gång om året. Samma dag som jag "putsar" den ärvda kristallkronan. Silvret dippar jag.
I diskbaljan lägger jag aluminiumfolie. Sen i med silvret, kokande vatten, några droppar diskmedel och några teskedar bikarbonat. Låt ligga ett par minuter och torka av, klart. Om det är större saker kan man behöva vända dom ett par gånger så alla sidor blir dippade. Obs använd handskar.
Igår kokade jag dubbel sats risgrynsgröt. Lite åt vi till frukost idag. Resten gjorde jag ris i frutti av.Den här satsen blev till frysen. L älskar att äta ris i frutti och vill gärna äta det både till frukost och mellis. Jag fryser den i gamla urdiskade ris i frutti burkar som jag har gjort lock till.
L, S och jag har varit till skogen och skulle samla saker till våra jullandskap. Eftersom det är fullt med snö så hittade vi inte så mycket som vi hade önskat. Vi hade tänkt att ha mossa i botten men det blev granris istället. Sen hittade vi lite stenar. Tre stycken blev det. Den här har en julstjärna, den är oäkta och köpt för flera år sedan.

Här skulle jag velat haft några kottar också men det hittade vi inga.Tomtarna är småtomtar som har suttit i julgrupper som vi har fått genom åren. Några har M, S och L gjort och några är små keramiktomtar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
du skrev visst om Trolltiden för någon dag sen..såg att den finns på Åhlens
AnnH

Hannele på Hisingen sa...

Risgrynsgröt tillhör julens bästa med gammeldags fruktsoppa, jag använder avorioris, äkta smör, lite råsocker, kanelstänger, gammeldags mjölk.

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...