måndag 1 december 2008

Julbak och gympaavslutning

S hade studiedag så hon var hemma med mig och L hela dagen. Jag har inte bakat till advent ännu. Jag brukar inte göra det förrens närmare Lucia annars är allt slut innan jag ens hunnit tända andra ljuset. Men jag blev inspirerad av andra bloggare som redan har bakat så jag gjorde pepparkakor och lussekatter idag.

Pepparkakorna är Herr Nilsson, grodor, änglar, snögubbar, hundar, hundben och nallar. Förutom dom vanliga grisarna, gubbarna och gummorna.Det blev riktiga lussekatter i år. Jag brukar göra vanliga vetebullar som jag har saffran i. Men jag är jättedålig på bullar och ännu sämre på lussekatter. Men i år blev dom jättegoda, om jag har ont i magen imorgon så kanske det beror på för många katter idag. När ugnen ändå var varm gjorde jag frallor.Det är roligt att baka och laga mat. Något som inte är lika kul är disken.

Något som annars är kul är att hantverkarna har lagt golvet och fogat väggarna.

Han "lovade" också att imorgon ska dom foga golvet. På onsdag kommer rörmokaren och sen är det klart. Äntligen! Jag frågade om dom eller vi ska sätta ihop badrumsmöblerna. Han svarade att rörmokaren kan göra det men han tar 500 kronor/timme så det berodde på om vi ville betala eller inte. Maken håller på och svär över möblerna nu. För självklart betalar vi inte 500 för något vi kan göra själva.

Det var sista gången för terminen på L:s gympa. Alla som ville fick ha glitter eller tomteluvor på sig. Efter gympan fick alla barnen chokladmedaljer och ballonger. Sen bjöd fröknarna på lussekatter, pepparkakor, juice och glögg. När vi satt och mös så kom jag på att ingen hade samlat till blomma. Det kom inte fram någon blomma eller något annat heller så jag tyckte det var pinsamt. Där satt vi och åt och drack och fröknarna hade gympat med våra barn varje måndag och så fick dom ingen blomma för det. Fröknarna ska sluta alla tre så man kan inte gottgöra det nästa termin heller. Igår i församlingshemmet så pratade jag med en av dom andra mammorna på kyrkis om vi skulle samla till en blomma. Hon tyckte att vi skulle det men hon ville inte göra det. Det var en tredje mamma där också och jag frågade om hon ville vara med och samla och hon erbjöd sig att sköta alltihopa. Skönt! Jag tycker att jag har samlat klart. När M och S var små var det alltid jag som fick samla till alla avslutningar. Jag tycker att det är ett fint sätt att visa sin uppskattning på. Även om man betalar skatt (skolan) eller avgifter (kyrkis, gympa) så tycker jag att man ska ge någon liten gåva. Är jag ensam om att tycka det? För det verkar som om om jag inte tar tag i det så blir det inte gjort.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...