torsdag 4 december 2008

Akututryckning och tjafs

L fick vara hemma från dagis idag med. Hon är rejält snorig och har börjat hosta lite. Hon ville gärna gå till kyrkis och eftersom hon inte har någon feber fick hon gå dit. På dagis är dom ute och jag vill helst inte att hon ska vara ute när hon är förkyld. Inte för det gör något, bacillerna ska ju inte föröka sig av frisk luft. Efter 2 timmar på kyrkis ringde hennes fröken och sa att hon hostade så mycket att jag var tvungen att hämta henne. Så jag fick göra en akututryckning idag igen. Efter hon har kommit hem har hon hostat säkert 1 gång/minut så jag ser verkligen (inte) fram emot natten. Hon hann pyssla två julkort innan jag hämtade henne.
Apropå julkort är jag lite velande till hur jag ska göra med det i år. Jag tycker att det känns som ytterligare ett krav som ska göras. Alla som jag vill träffa träffar jag på julafton. Förutom några nära vänner och dom brukar jag skicka e-julkort till. Julkort har jag i mängder. När M och S var små gjorde vi alltid egna julkort med dom på. Det har vi slutat med. Men sen ska det vara frimärken till alla julkort. Dom ska skrivas och man ska välja vilka man ska skriva till. Dom fick vi inget av förra året, men dom fick vi. Ojdå nu fick vi ett av dom.

Något annat som jag inte har bestämt hur jag ska göra med i år är julblommor. Jag brukar göra flera julgrupper och ha stående runt om i huset. I år har jag köpt en hyacint som står på köksbordet. Sen har jag köpt en amaryllis som står i vardagsrummet.Jag funderar på att göra jularrangemang av tomtar och skogsfynd istället för grupperna. En blomma som inte är lika fin som amaryllisen är en av cyklamena jag köpte.Färdig för komposten?

Till lunch åt L och jag snabbmat. I samma kastrull (för att spara el och disk) kokade jag makaroner, korv och ärtor.

S säljer kakor för att samla in pengar till klassen. Hon har sålt 7 av 14 burkar. Jag som inte skulle köpa förrens sist och då köpa dom burkarna som blev kvar. Föll för frestelsen och köpte mammas chokladbollar.Vi har redan ätit upp alla 20 bollarna. Jag vet inte vem som har ätit mest. Men jag vet vem som skulle ha behövt äta minst. Det är jag, jag behöver absolut inte gödas mer till jul!

Badrummet går framåt, även om det blev väldigt mycket tjafs idag. Han som har företaget (som har kaklat) sa igår att han inte skulle komma något mer. Men han hade inte lagt silikon efter två av väggarna eller runt alla kontakter och rör. Han sa att rörmokaren skulle göra det. Så det sa jag till rörmokaren när han kom igår. Rörmokaren sa att det inte var hans jobb så han ringde "chefen". Förresten så har "chefen" missat att lagt fix i alla fogar med. Det är hål här och var. "Chefen" kom hit idag och sa att han kommer imorgon. Han tittade på smutsen på väggarna och sa att VI skulle putsa av väggarna. Sen åkte han. Rörmokaren skulle sätta upp alla skåpen, krokar, speglar mm sa han innan han drog (fortare än en löning). När jag sa det till rörmokaren som kom tillbaka och gjorde klart idag sa han återigen att det inte var hans jobb. Det skulle elektrikern göra. När rörmokaren var klar och hade åkt kom elektrikern så jag sa till honom att han skulle sätta upp alla grejerna. Han svarade då att det var "chefens" jobb. Vi har tagit ett lån på mycket mer än vi hade råd med för att få ett fint badrum och så blir det så här! Det blir säkert jättebra när det är klart, men vägen dit har inte varit rolig.

Badkaret gick knappt in genom dörren. Dom fick plocka bort karmen på dörren, men nu står det på plats.Äntligen har vi två toaletter igen. Tyvärr får vi inte använda den förrens imorgon. Den är limmad i golvet och limmet måste sätta sig till dels. Men det gör inget för dom har stängt av elen i badrummet så man ser ingenting. Men L och jag har lekt strömavbrott och lyst med ficklampa därinne så det var kul ändå.

Jag jobbade kvällen igår. Hon jag jobbade med hade nog tagit över min gasmage. Hon fes hela tiden. Dom var både ljudliga och doftande. Ruttna ägg doftande! Varje gång låtsades hon som ingenting. Fast det bara var hon och jag inne på kontoret eller instängda i bilen. Snacka om gaskammare!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej vännen!
Ja dessa hantverkare..suck. Har du förresten fått mitt mail härom dagen? Undrar bara för att det krånglat lite ibland när jag skickat.
Kram Yvonne

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...