torsdag 20 november 2008

Väntan

Frysen i källaren är fortfarande full till bristningsgränsen. Det är mest makens matlådor, kött (slut på köttfärs) och bär. Inte så mycket bröd och färs som jag skulle önska. Tyvärr får det inte plats heller. Att frysen är full av is gör inte saken bättre. Måste verkligen frosta av den någon dag. Men då måste det: 1: vara minusgrader så jag kan ställa ut maten på altanen. 2: jag måste vara ledig eftersom det tar åtskilliga timmar att bära, bära tillbaka och vänta på att isen smälter. 3: jag måste ha energi för uppgiften. Väntar bara på att alla tre sakerna ska infinna sig. Blev lite mindre bär efter dagens saftkokning. Vi fick en massa flaskor svarta vinbärssaft som svärmor hade kokat för ett par veckor sedan så egentligen behövde vi ingen saft. Jag kokade saft ändå. 6 kilo krusbär/röda vinbär blev 6 flaskor och en halv dunk saft. Saftsilen som jag sydde av min gamla t-shirt som jag hade när jag var 15 - 20 någonting fungerar fortfarande. När jag tröttnade på den (växte ur den) tog S den och hade som nattlinne. När den var så sliten att den inte gick att laga mer sydde jag alltså en silduk av den.

Den är missfärgad av saft och jag har sytt om knapphålen en gång men annars är den "som ny".

När hantverkarna var här i tisdags och la på flytspacklet på golvet lovade dom att dom skulle komma på torsdag. Vilken torsdag vet jag inte. Dumma jag trodde att det var idag så jag har knappt vågat mig utanför dörren, men jag har inte sett röken av någon hantverkare. Det går i alla fall lättare att komma in genom ytterdörren. Maken beställde en gallerkärra av macken för att vi skulle få med allt skräp som står utanför. Men när vi kom dit hade dom lånat ut den största kärran, det fanns bara den lilla kvar. På den lilla får inte ens badkaret plats så vi struntade i kärra. Tur att vi har en stor bil. Maken och M lassade in toalett, tvättställ och flera av skräppåsarna så nu är det bara badkaret kvar. Men det blir mer skräp efter källaren så vi måste låna en kärra en annan dag i alla fall.

L har tältat. Hon har gjort ett tält över soffbordet i vardagsrummet/tv-rummet. Där har hon släpat alla möjliga grejer och tältat hela dagen.

En julklapp till är ordnad. Vi hade en bilbana när M och S var små. Det var maken gamla, men när vi skulle prova den häromdagen var den sönder. Till L:s stora sorg. Hon gillar bilar nästan mer än dockor. Jag tittade runt efter lite bilbanor och tänkte att hon skulle få en i julklapp men med priser på nästan 1000 kronor så slog jag bort den idén Tills jag kom på min favorit shoppingsida Blocket. Det fanns tyvärr ingen i våran stad så jag deppade ett par dagar. Sen tänkte jag sätta in en annons i den lokala tidningen. Men tittade på Blocket igen och nu fanns den där. Bilbanan till L. Den fanns kvar och står nu i förrådet och väntar på att bli inslagen.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...