lördag 4 oktober 2008

Loppistankar, oense, ensam och fettbomber

Jag såg en lapp om att vårat församlingshem ska ordna loppis. Alla som ville fick boka bord för 50 kronor/styck. Jag har stått på loppis i den stora loppisen inne i staden tre gånger. Första gången tjänade vi 1200 kronor, andra gången 850 kronor och den sista gången 450 kronor. Det är efter att bordshyran har blivit dragen. Där kostar borden 350 kronor/styck. Jag har gett bort mycket av våra utrensade saker till loppiset som kyrkan har varje sommar. Men vi har fortfarande saker, utrensade kläder och annat kvar så vi kanske ska stå på loppis igen. Eftersom det är i ett församlingshem så kanske det inte är så många som prutar. Inne i stan prutar alla. Även om jag säger att en sak kostar 1 kronor så ska dom pruta till 50 öre. Men eftersom det är i ett församlingshem kanske det inte kommer så många besökare så jag har ingen aning om hur mycket jag kommer att få sålt. Men med tanke på att bordet bara kostar 50 kronor så kanske det inte är något att tveka om. Ett av församlingshemmen inne i staden hade loppis idag. Jag var lite i valet eller kvalet om jag skulle gå dit eller inte. Maken har bilen så då hade jag fått tagit bussen dit, inga problem med det egentligen. Men jag gick aldrig. Det finns inget som jag behöver just nu och går jag på loppis kommer jag ALLTID hem med något vare sig jag behöver det eller inte. Det är ju så billigt.

Jag känner att jag verkligen vill vara hemma igen så jag håller på och pejlar läget på vad resten av familjen säger om jag inte skriver på om förlängd tjänst. L tycker att det är toppenbra. M och S gillar det inte. Eller rättare sagt dom vill både äta kakan och ha den kvar. Dom (mest S ) tycker att det är jobbigt nog idag med våran dåliga ekonomi. Den kommer ju inte direkt att förbättras om jag slutar jobba. Men jag kommer ju inte att sluta jobba helt, jag kommer ju att jobba extra.

Jag känner mig väldigt ensam i min roll som hemmamamma ibland. Jag skulle vilja ha ett nätverk som stöd. Därför har jag skrivit lite efterlysningar och satt in på olika hemmasidor. Så här skrev jag:
Jag har varit hemma med mina barn i 4 år men jobbar nu igen. Vill vara hemma på heltid igen och hoppas kunna bli det från årsskiftet. Mina barn är "stora" så jag känner mig väldigt ensam i min roll som hemmamamma. Den minsta är 5 år. Jag bor i X men kan tänka mig att utbyta tankar via eposten likväl som fikabordet. Jag vill ha tankar om pengar (bristen på dom), dagis/kyrkis/hemma, klädbyten, andras ovilja till att man väljer att vara hemma. Säkert fler saker också som jag inte kommer på nu.
Får se om någon svarar. Eller rättare sagt jag har redan fått några svar och allmänna peppningar. En hade varit hemma på heltid i 18 år, en i 14 år och en i 4,5 år.

När livet känns lite nere som det gör just nu så känns det "bra" att äta. Eller egentligen inte men skit samma. Det var ju kanelbullens dag idag så kanelbulle blev det till fikat (sen blev det S hemgjorda biskvi också).
Till kvällsmat blev det friterad mat.

Pommes frites som jag blöter i socker vatten innan friteringen. Det gör att dom smakar som MacDonalds pommes frites. Till det åt vi kycklingbitar och hemgjord sötsur sås.

Vi har gjort massor med "gratis" aktiviteter. När det regnade byggde L koja som hon har lekt i nästan hela dagen. I alla fall när vi har varit inne.

Mellan skurarna har det varit sol och då har vi varit ute.Vi hade lövkrig.Och lekte i lekparken. På hela tiden vi var ute såg vi inte en enda vuxen eller barn. Det var nästan som om hela byn var en spökby.

1 kommentar:

Anonym sa...

pommes frites,blöta i sockervatten?? där lärde du resturangkocken nåt nytt..
AnnH

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...