onsdag 22 oktober 2008

Kroppsdelar och fler svar

Försäkringsbolaget var här igår när jag jobbade och tittade på källaren. Enligt honom så var det ett vanligt fel i husen som byggdes på 70 talet. Dom la bara en plast på betongen så fukten kryper rätt upp. Det som nu visar sig som vatten är fukt som har lagrats sen huset byggdes. Försäkringsbolaget betalar inte någonting så vi får stå för hela kalaset. Det bästa är i alla fall att det är rätt så lätt att åtgärda och att vi troligtvis inte behöver dränera om grunden. Det som ska göras är: ta bort allt gammalt och bygga en luftspalt som gör att fukten inte kan samlas längre.
Kommunen har svarat om avfallskvarn, svaret kommer här:
Hej!
Tyvärr så är inte x lämpligt i dagsläget. Vi har redan idag problem då vi har en lång spillvattenledning ner till y från x. Om man har mycket organiskt material som ska transporteras i en lång ledning där det inte tillförs något syre så bildas svavelväte som luktar ungefär som ruttna ägg.

Vi har redan idag problem med att de boende på xvägen i y klagar på svavelvätelukt där ledningen kommer fram från x. För att minska lukten tillsätter vi kalciumnitrat för att neutralisera svavelvätet vilket är väldigt kostsamt, ökar vi mängden organsikt material ökar vi risken för dålig lukt och även behovet av att tillsätta kemikalier.

Men som sagt vi ska utreda detta ett varv till nästa år, men i dagsläget ser det ut så här
.

Så det verkar inte som om det blir någon avfallskvarn i nuläget.
Jag har fått semester på Hallowen så det blir dubbla spökfester här. L:s inbjudningar postade vi idag så nu finns det ingen återvändo. S skulle ha sin fest på lördagen också men har ångrat sig och ska ha den på fredagen och då jobbar jag. Typiskt! Jag som ville vara med och pynta, göra iordning spökrundan och laga maten. Menyn är: fladdermusvingar (kycklingvingar) maskar (färgad spaghetti) och fingrar (korvar). L:s meny är inte så avancerad, det blir fika med spöken och lite skrämmande kakor. Jag surfade runt lite på skyltdockor och hittade en sida som säljer begagnade delar till skyltdockor. Jag köpte två ben för 50 kronor/styck. Jag hoppas bara dom hinner komma tills nästa fredag. Sen har jag gjutit händer i gips. Dom hänger på tork sen ska dom målas.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hallowenfest är kul, även för vuxna.

Veckans sparade pengar

 1 Gjorde eget florsocker. Köpt florsocker kostar 29.80/kilo. Strösocker kostar 15.95/kilo. Florsocker är fint mixat strösocker. Så med kost...