måndag 2 juni 2008

Kinamat, libbsticka och blommor

Min farbror fyllde år i lördags och idag bjöd han på kinamat hemma hos mamma och pappa. Rena himmelriket att slippa både laga mat och diska. Sen att det var restaurangmat gjorde inte saken sämre. Till kaffet åt vi Schwarlsvaldstårta. Efter vi hade pratat ett tag blev jag akut chokladsugen. Mamma hade ingen choklad hemma men hon hade DYR glass som vi slevade i oss. M åt nästan en hel kartong själv. Min farbror jobbar på ett åkeri och han berättade att han hade slängt 30 kilo choklad idag som hade ramlat på golvet. Han hade kunnat gett den till mig istället.
Jag har plockat libbsticka. Vi har massor av självsådd libbsticka som växer efter staketet. Jag har hört att man kan ersätta buljongtärningar med libbstickeblad så jag har lagt en hel hög på tork. Det luktar konstigt men gott i hela pannrummet/djurrummet. Jag läste för ett tag sedan i en tidning att nästan alla buljongtärningar var "farliga" på något vis. Jag tror att det bara var någon sort från hälsokosten som var bra. Jag kommer inte ihåg hur dom var farliga, det var säkert cancerframkallande för det är ju nästan allt nuförtiden. Så det känns bra att kunna sluta använda köpetärningar och använda "riktiga" saker istället. Hur det smakar vet jag inte för det är första gången men jag återkommer med rapport. Vill någon läsa mer om libbsticka läs här.

Det luktar även jättegott i vardagsrummet. Jag köpte en liten stickling av vad jag trodde var en porslinsblomma på Växus för jättemånga år sedan. Den har växt massor och jag trär den efter fönstret så det blir nästan som en andra gardin. Den blommar just nu och blommorna luktar jättegott.Det är 8 stycken såna här blomklasar.
S fastnade med sina nya shorts i skolan. Som tur var var det på sista lektionen för byxan sprack både i grenen och ena sidan. Sabla unge hon kan väl spräcka gamla byxor om hon vill visa rumpan! OBS skämt!

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...