söndag 8 juni 2008

Besök och utflykter

Känns som om dagen bara har försvunnit utan att jag har gjort så mycket. Makens mamma och pappa tittade in på väg hem från affären. Dom hade köpt med sig jordgubbar som vi avnjöt till kaffet. Det var första gången i år som vi åt färska jordgubbar så vi njöt ordentligt.

Efter lunch åkte M, L, maken och jag till svampen som är en turistattraktion inte långt härifrån. Uppe i hatten ser man ut över hela staden. Det brann borta i ett av bostadsområdena så det blev lite annan syn mot vad det brukar vara. Vi köpte varsin glass på cafét däruppe. Men glass är mat så det ingår i vad vi får köpa eller hur?

Sen har jag agerat taxi åt S som var hos en kompis en bit härifrån. Jag har även varit frisör och färgat S hår. Det var meningen att det skulle bli mörkbrunt men det blev rödbrunt. Men det blev jättebra. Det var första gången jag färgade någon annans hår än mitt eget. Det var föresten flera år sedan jag gjorde det. Jag har bara gjort det en gång, det skulle bli kopparrött - det blev morotsfärgat. Jag skojar inte, jag såg ut som en morot i håret hela jul och nyår det året. Här är en bild på S efter färgningen.

Fortsättningen på rundturen av hemmet går till sovrummet. Det är det rummet som jag är helt nöjd med. Alla andra rum har någonting stort eller litet som ska bytas/renoveras. Alla barn rum behöver nya golv, just nu är det gamla slitna plastmattor. Köket behöver nya luckor, nytt kakel, nytt golv. Det är allt annat än vitt som är så populärt i sovrummet, det är blått, blått, blått. Det här är en planch som S fick i en tidning som jag har ramat in. Som passpartou (heter det så? stavas det så?) har jag samma tapet som väggen.Texten är en dikt av Nils Ferlin som går: "Kärleken kommer och kärleken går, ingen kan tyda dess lagar. Med dig vill jag följa i vinter och vår och all min levnadsdagar. Mitt hjärta är ditt, ditt hjärta är mitt och aldrig jag lämnar det åter. Min lycka är din, din lycka är min och gråten är min när du gråter."
Det här är en julkapp jag fick av min mamma när M var liten. Den är specialgjord av en keramiker. Det stämmer precis på antal och kön. Men maken är mörkhårig och L är ljus.
Den hänger över våran säng.
Den blå handen är M:s hand och den röda är S. Tavlan med både hand och fot är L avtryck när hon var nästan nyfödd. Gipstavlan är L:s hand när hon var lite större.

Alla ramar i sovrummet har jag målat med guldfärg.
När jag surfade runt på en av mina sidor som jag besöker regelbundet läste jag om Nate 2 år som har en ovanlig sjukdom. Den innebar att han får stora blåsor och sår på kroppen så fort någon rör honom. Tänk att inte kunna krama sitt barn utan att göra illa honom! Han hade fått en benmärgs transplantation och börjar nu bli bättre. Tyvärr har hans 5 åriga bror samma sjukdom och till honom har dom ingen donator. Läs mer här. Jag har funderat på att bli både blodgivare och benmärgsdonator men tyvärr har det inte blivit så mycket mer än en tanke. Jag har blodgrupp 0 - vilket innebär att jag kan donera blod till alla. Sen har jag järnvärde som en spik och har inte fått ätit järntabletter under mina graviditeter. Men tyvärr har jag kärl som är tunna och rullar så dom får ta blodprov på handen på mig. Så blodgivare vill dom inte ha mig till. Men benmärg kanske jag får donera. Ska forska i det. Jag är stick och spruträdd fast jag jobbar som sjuksköterska. Jag kan sticka andra men ingen får sticka mig! Men om det kan rädda liv så ställer jag upp.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...