söndag 4 maj 2008

Te, rabarber och läsning

Jag erkänner jag har mest legat på sängen och läst idag. Jag har läst Tid för barn av Per Kågesson som jag lånade på biblan. Jag tyckte att den var så där. Det var en massa statistik och undersökningar om fördelarna med att vara hemma med sina barn. Bland annat var det ett kapitel om vad alla partierna tycker om vårdnadsbidraget. Eftersom jag är för vårdnadsbidraget blev jag nästan deppad av alla fakta om hur barn egentligen mår på dagis och vad det gör för deras psykiska och fysiska hälsa. Jag tycker att alla som är emot vårdnadsbidrag och alla politiker ska läsa den!

Jag har lämnat sängen ett par gånger. En gång var L och jag och plockade nässlor som jag torkar till te. Jag älskar att dricka te och helst då örtte och ändå hellre hemodlat/plockat. Jag odlar pepparmynta och citronmeliss i trädgården. Det brukar bli så pass mycket att det räcker ända tills nästa säsong. Jag har fortfarande kvar sen förra året. Till min stora glädje har det kommit igång och växt väldigt bra. Nåt annat som också har växt bra är rabarbern. Bra till både paj, saft och rabarbergodis.

Jag gillar örtte för deras medicinska verkan. Nässlor till exempel myllrar det av järn i så det är bra att dricka efter menstruation för att få upp järnvärdet i blodet.

L cyklade och jag hade satt på en cykelkorg till på hennes cykel för att få rum med så mycket nässlor som möjligt. Jag hittade cykelkorgen i garaget, förmodligen har S haft den på någon av sina gamla cyklar. L har redan en korg på sin cykel men hon tog in den och satte den på sin "innecykel". Fint va!


Klockan 11 igår kväll så ringde telefonen. Jag avskyr när det ringer så sent, då tror jag automatiskt att det har hänt något. Det var en kompis till S som ringde. Sen satt dom och pratade och pratade och pratade. Nu börjar det. Inte nog med att hon chattar och pratar i telefon hela dagarna nu ska hon göra det på nätterna också!

2 kommentarer:

Växla ner sa...

recept på jordnötssås
hmmm
gå in till en affär som säljer asiatisk mat, köp ett paket med jordnötssås-mix, blanda detta enligt paketet, brukar vara en påse mix, 2 dl grädde och 100 g smör som sen ska kokas i ca 10 min, jag brukar också mala ner lite mer jordnötter för det blir godast så

hemmamamman sa...

Oj va svårt det vet jag inte om jag klarar.

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...