söndag 18 maj 2008

Frösådd

Det har regnat hela dagen idag igen. Men jag kände att jag måste sätta frön idag om vi ska få någon sallad i sommar. Jag sådde 4 olika sorters sallad, blomsterkrasse och luktärtor iklädd regnkläder. Jag behövde inte vattna efteråt i alla fall. Sen köpte jag persikor när vi handlade häromdagen. Jag la en av kärnorna i blöt och den planterade jag också idag. Jag hoppas att det blir ett persikoträd. Jag vill så gärna ha ett men dom kostar runt 400 kronor att köpa. Om det tar sig så tar det nog ett bra tag innan det kommer frukter på det, men den som väntar på något gott........ Det har bara varit runt 6 grader i flera dagar så jag har inte tordas sätta ut vindruvan, tomaterna, paprikan och chilin än men det skulle bli sol nästan vecka. Då åker dom i backen tillsammans med sättpotatisar. Eller potatisen ska inte i backen det har vi ingen plats för, den sätter jag i hinkar. Såg till min sorg att gurkan som jag försått har tappat sugen så jag måste köpa plantor, typiskt!
S har haft en kompis här nästan hela dagen. Söndagar är M:s diskdag och sen har han som veckouppgift att dammsuga källaren. Något som han drar på hela veckan och också gör på söndagar. Idag ville han inte diska och dammsuga förrens S kompis hade åkt hem "för det var inte bra för hans image". Brukar vilja att kompisar går hem vid 20 -20.30 på skoldagar för att vi behöver greja lite ifred och sen lägger vi L vid 21 - 21.30. Men S kompis idag fick stanna längre för vi tyckte att hon "behövde" det. Hon blev mobbad när hon gick på samma skola som M och S. Då böt hon klass men blev mobbad där också. Då flyttade hennes familj till en mindre ort som ligger ett par mil härifrån. Hon har varit jättedeppig länge och pratat om att ta livet av sig. S och hon brukar ha långa samtal på internet och telefon om detta. Jag hoppas att hon har kommit över det nu. S och hon verkade i alla fall haft jättekul dom skrattade och pratade så det ekade i hela huset. När vi frågade S efteråt om det hade varit bra så sa hon jaaaa. Jag ska vara hos henne massor i sommar, dom har studsmatta och solarium. Blir så frustrerad när det bara ska räknas vad man har för grejer. Man blir liksom inplacerad i fack efter vad man har. "Du har pool, studsmatta, 2 bilar och lyvilla - du räknas mer än du som inte har det". Att den som har alla grejer kanske är en riktig skit som jobbar dygnet runt och inte har tid att njuta av sina saker det struntar man i.
Väntar på att det ska bli fint väder så jag kan plocka mer te. Nu när jag har burkar att lägga det i. Jag ska plocka blåbärste (riset) det är bra mot urinvägsinfektion och är vätskedrivande. Något som kan vara bra vid mens och på sommaren. Citronmelissen och pepparmyntan är det snart dags att skörda för första gången i år, dom har vuxit jättemycket.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Gjorde eget florsocker. Köpt florsocker kostar 29.80/kilo. Strösocker kostar 15.95/kilo. Florsocker är fint mixat strösocker. Så med kost...