lördag 10 maj 2008

Förberedelser

Imorgon konfirmeras S så vi har förberett hemmet och maten idag. Det vill säga vi har handlat - bara mat till kalaset gick på 920 kronor. Det blir nog en hög matkostnad denna månad också! Vi har "lagat" maten - potatissallad (vi fastnade för den, tack ekonomi sanering) och bananpaj, som vi ska ha istället för tårta. Bara att ha på vispgrädde och blir det någon paj över (vi gjorde 4 stycken) så blir dom lika goda efter frysning. Sen har vi bakat frallor för att ha som utfyllnad om ve och fasa maten inte skulle räcka. Hemmet har vi förberett genom att städa och klippa gräset. Jag tror nämligen att det blir fint väder imorgon så vissa av gästerna kan sitta utomhus, annars får vi sitta som packade sillar. Men finns det hjärterum så finns det stjärterum.
Veckan som gått har vi lyckats hålla köpstoppet väldigt bra. Det enda vi har "köpt" var 100 kronor som M skulle ha med sig till skolan för att betala balen med. Sen 25 kronor till insamling till blommor till fröknarna på dagis. Jag beundrar verkligen Anki som klarade av sitt köpstopp ett helt år. Jag tycker det är nog "jobbigt" att hålla det i en månad. Men jag är mycket så att om jag har 50 kronor kvar och det är tre veckor kvar till lön så klarar jag mig på det. Då saknar jag inte att handla. Men om jag har pengar så "skriker" dom nästan efter att bli använda. Eller så kommer jag på att det skulle vara bra att ha eller det eller det.
Läste en efterlysning i den lokala tidningen. Det var socialnämnden i en grann stad till våran som sökte en fosterfamilj till tre barn. Dom var syskon i åldrarna 2,5 - 6 år. Helst skulle dom komma till samma familj men det gick bra att dela på dom om man bara vill ha ett av barnen. Stackars barn. Först förlorar dom kanske sina föräldrar och nu kanske dom förlorar sina syskon också. Blev så ledssen och upprörd av det att jag ville ha alla tre barnen för att dom inte skulle säras på. Jag blir alltid så när jag läser om barn som far illa eller något sånt. Då vill jag ta dom i beskydd. Maken har inte alls samma känsla som jag så han säger nej nej nej. Så dom stackars barnen får klara sig utan mig. Men förhoppningsvis så får dom komma till samma familj alla tre.
Vårat äppleträd blommar så fint och det doftar underbart ute i trädgården.

1 kommentar:

Växla ner sa...

uppe med tuppen som du ser, hoppas kalaset går bra idag

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...