fredag 16 maj 2008

Fler idelösningar och oväntade gäster

M:s älskade Zon väska gick sönder, det är den andra nu men dom får genomgå rätt tuff behandling. Det var en söm som hade gått upp och det ena spännet som håller axelremmen. Jag fixade hållaren genom att sätta dit en gammal nyckelring. Sen satte jag mig vid symaskinen för att laga sömmen. Det var bara det att så fort jag rör mig så får jag JÄTTEONT i båda axlarna. Så jag klarade bara av att sy halva sömmen. Klarar inte ens av att laga min sons väska vad är det för fel på mig? Så fort jag går så får jag dessutom JÄTTEONT i båda knäna. Läkaren som jag var hos i måndags skulle prata igenom mitt "fall" med en kollega och höra av sig denna vecka. För att dels tala om vad dom kom fram till, dels för att höra om jag behövde bli längre sjukskriven. Eftersom jag knappt klarar av att sköta min personliga hygien och att äta eller gå runt inne i huset så klarar jag inte av att jobba. Om det inte vänder hux flux i helgen. Så jag ville verkligen att hon skulle ringa men nu får jag gå till en ny doktor igen på måndag, typiskt!

Jag har i alla fall pysslat ihop en teburk. Blev tillräckligt bra för att jag ska göra flera. Tänkte sy en sån där "mössa" eller vad det heter och sätta runt locket. Telefonen ringde när jag satt vid datorn på förmiddagen. Det var min "kompis" M. Hon har jagat mig hela veckan men jag har undvikit henne. Hon ville komma hit och hon kunde till och med ta bussen både hit och hem bara hon fick komma. Vilket hon också gjorde. Med ett bensinpris på 13,20 litern så kostar det 40 kronor om jag ska både skjutsa och hämta henne. Det var faktiskt riktigt mysigt idag. Vi fikade och pratade framför brasan. Jag frågade henne lite djupa saker. Som till exempel om vad hon skulle göra om hon fick reda på om hon bara hade ett år kvar att leva. Vad hon skulle göra om hon inte behövde jobba för pengar. Så vi hade ett verkligen givande samtal. Det enda som jag blev lite sur på (läs avundsjuk) var när hon pratade om deras vanor. Hon hade så mycket choklad hemma att hon var så trött på choklad. Att dom inte planerar någon matsedel utan köper varje dag det dom är sugna på. Att dom skulle äta chips ikväll. Men så tänkte jag vad är värt mest: äta choklad eller vara hemma med sina barn? Äta chips eller vara hemma? Svaret på alla frågorna blev att vara hemma och då var jag inte så avundsjuk längre. När vi pratade om pengar och om min kompis E som bor i huvudstaden och jag beklagade mig att jag vill åka till henne men inte har råd. Då sa M att jag kunde få låna pengar av henne. Det var faktiskt snällt sagt. Jag tackade så klart nej för jag tror inte på "kompislån". Vill helst inte ha några lån alls.
Jag har hittat fler böcker som jag vill ha. Några finns att låna på biblioteket men inte alla.
The secret - hemligheten av Rhonda Byrnes. Finns att låna men är 14 stycken före mig i kön.
Resan av Brandon Bays. Har jag vunnit för 15 kronor på Tradera.
Samtal med Gud av Neale Donald Walsh. Finns att låna ingen kö.
Not buying it av Judit Levine, finns inte att låna på mitt bibliotek. Är väldigt inne på att köpstoppa ett helt år. Men vet inte hur det ska läggas upp rent praktiskt. Vad ska ingå förutom mat, hygien och medicin. Saker till huset? Saker till bilen? Jag köt nog med mina månads köpstopp ett tag till.
The Circle of Simplicity av Cecile Andrews. Finns inte att låna.
Tillsamman av Åsa Nilsonne. Finns att låna ingen kö.
Jag håller på och läser Lev enklare av Gisela Linde. Jag ställde mig i kö för att låna den men det var 14 stycken före mig i kön. (varför vill alla låna samma böcker som jag?). Så jag frångick köpstoppet och köpte den tillsammans med Simply living av Gitte Jorgensen som jag lånade och blev förälskad i.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...