måndag 12 maj 2008

Doktorer och sura människor

Min sjukskrivning gick ut igår så det var bara att gå till läkaren eller gå och jobba (imorgon ledig dag idag). Jag valde att ringa vårdcentralen eftersom det fortfarande gör ont. Det är bättre men vissa dagar gör det rejält ont, vissa dagar bara lite. Sjuksköterskan som svarade hade nog en dålig dag eller något. Hon var jätteotrevlig. Jag fick nästan en utskällning för att jag ville träffa en läkare och för att jag hade ont. Läkaren däremot var jättetrevlig, raka motsatsen alltså. Hon klämde igenom alla mina leder. När hon rörde igenom axeln så höll jag på att krypa ur skinnet så ont gjorde det. Hon visste inte vad det var men tyckte att jag hade ätit Voltaren för länge så hon böt ut det mot Naproxen. Hon skulle prata igenom mitt "fall" med en kollega och ringa upp mig senare i veckan. Jag blev även sjukskriven en vecka till. Hon pratade om Kortison spruta igen och eftersom jag har haft ont i 9 veckor nu så kapitulerade jag och tog emot sprutan (jag vågade). Något som jag ångrar nu, jag har så jä**a ont i axeln att jag bara gråter. Ringde till och med min stackars mamma och grät och stressade upp henne. Ska det göra ont efter en kortison spruta? L hade ont i halsen och var snorig imorse så hon fick vara hemma från dagis och följa med mig till läkaren. När läkaren tog i hand och hälsade sa L " jag heter L A P. Alla hennes namn alltså. Sen skulle hon sitta i mitt knä när jag fick sprutan och då la hon huvudet rakt i spriten så hon luktade gammal alkis sen.
Efter läkaren åkte vi till biblioteket inne i den stora staden. En av låne böckerna gick ut idag. Så vi passade på att lämna in alla utom "Simply living" som jag blev förälskad i och läser för andra gången. Jag har frångått köpstoppet och köpt ett eget exemplar.

Det blev bara en bok till mig denna gång. Stora boken om healing av Casandra Eason.
Innan läkaren gjorde jag slut på grönsakssmördegen som var kvar genom att göra inbakade pizzor. Det blev fyra av varje. Tomatdegen var jättegod till denna pizza, helt klart något som jag kommer att göra igen.
Har fått lite förfrågningar på potatissalladen och banapajen så recepten kommer här:
Ekonomi sanerings potatissallad.
2 potatisar per person. Skala och hacka i små fyrkanter. Koka i några minuter. Låt kallna. Sen tar man skalad gurka och äpple (efter smak) i lika stora bita som potatisen. Purjolök efter smak. Salt och rätt mycket svartpeppar. Dill. Blanda i 3 dl vispad grädde till 10 potatisar med minst en halv burk majonäs. Smaka tills du blir nöjd. Klar! Jättegod.
Min bananpaj.
2 ägg 2,5 dl vetemjöl, 2,5 dl socker och 75 gram smält margarin blandas i en skål, jag brukar använda en trägaffel. Häll smeten i en smord och bröad form. Lägg i frukt i bitar eller bär i smeten. Vi brukar använda bananpengar eller äppelbitar eller jordgubbar. Grädda i 175 grader i 30 minuter.
En sak som förundrar mig är att jag nu har varit sjukskriven i 6 veckor och ingen, ingen har hört av sig från mitt jobb och frågat hur jag mår. Inte chefen inte någon. Jag känner mig inte vidare uppskattad om jag säger så.

4 kommentarer:

Växla ner sa...

ja du tjejen, så jävla ont ska det göra efter en cortiosonspruta, för då har den tagit rätt. Själv var jag halvt förlamad och tappa kaffekoppen över mitt läkarintyg, men redan dagen efter var det rätt ok, och efter två ännu bättre, och sen var jag smärtfri i hela 4 månader

Anonym sa...

det gör jätte ont att ta kortisonsprutor. Vet inte om du fick lokalbedövning i sprutan de har jag fått de gånger jag har tagit kortisionsprutor. Då har det börjat att göra jätte ont då lokalbedövningen slutar att verka

Anonym sa...

Grattis! Det var en riktigt duktig doktor Du träffade. Eller som träffade Din axel med Cortisonsprutan. Mitt i prick - det GÖR ont. Men vänder fort. Snart är Du som ny igen ;-)
/Airam

Anonym sa...

TACK för att du tog dej tid att skriva ned recetena.Hoppas din axel blir bättre nu/AnnH

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...