fredag 23 maj 2008

Böcker

Fick order av läkaren att åka till röntgen denna vecka. Hon sa det i onsdags när drop in röntgen var stängd. Igår var jag på akuten hela dagen med S. Alltså återstod idag, men när jag kollade röntgens hemsida innan jag skulle åka så stod det att öppetiderna var måndag - torsdag 8 - 14. Det var alltså stängt idag. Lika glad var ju jag för det eftersom jag inte direkt längtar efter att sitta på röntgen en hel förmiddag igen. Jag har i alla fall varit på vårdcentralen och fått en under skrift på mitt sjukintyg.
När jag lämnade L på dagis imorse så stod det en lapp om vem som hade vunnit bokpaketet (det var inte vi). På föräldramötet för flera veckor sedan fick alla en lapp där man skulle kryssa i om man läste en bok för sitt barn. Det var en ruta för varje dag i fyra veckor som man skulle sätta kryss i. Sen skulle man skriva vilka barnets favoritböcker var och om man hade besökt biblioteket. Dom som lämnade in lappen kunde vinna ett bokpaket. Det hade inkommit 7 inlämnade lappar. 7 stycken av 18 barn. Det tyckte jag var väldigt dåligt i alla fall om det är för att man inte har läst för sitt barn. Man var nämligen inte tvungen att kryssa i alla dagar utan det räckte med bara en dag om man kände för det. Vi försöker att läsa för L varje kväll. Det händer kanske 1 - 2 gånger i månaden att vi hoppar över det. Då improviserar vi fram en saga istället tillsammans med L. Böcker ger så himla mycket att det är synd om föräldrar inte ger den glädjen till sina barn. Det behöver inte vara långa böcker, ibland läser vi kort böcker som till exempel Bu och Bä. Ibland blir det lite längre böcker som Nicke Nyfiken. Vi lånar böcker på biblioteket. Sen har jag massor av böcker sparade sen jag var liten och var med i Kalle Ankas bokklubb. Själv älskar jag att läsa och har alltid minst en bok på gång.

L har kommit på en ny lek som M och S också lekte med glada skratt. Hon hittade två sittunderlag från Ikea i garderoben. Dom rullade hon framför sig (alltså på högkanten som ett hjul). Sen tävlade M, S och L om vem som kunde rulla sitt sittunderlag längst. En lek som roade väldigt länge.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...