onsdag 30 april 2008

Läkarbesök och Valborg

Var till läkaren med S lilltår. Och enligt lagen om alltings jävlighet så var dom varken svullna, onda eller röda. Läkaren visste inte vad det var men sa som alla andra "byt skor"! Men när vi ändå var där så frågade vi om en remiss till handkirurgen till S och det fick vi. S ramlade omkull för 3 år sedan och lillfingret på vänster hand blev alldeles blått och svullet. Så vi åkte till vårdcentralen och fick en remiss till röntgen för misstänkt fraktur. Som tur var det inte det utan "bara" en benbit som hade lossnat, den var bara 3 x 3 mm stor så den skulle tas bort om hon fick besvär. Vilket hon har fått nu. Den sitter precis i leden och leden låser sig ibland och ibland svullnar fingret upp och gör ont.
När jag städade L:s rum så hittade jag en lista som hon hade skrivit. Jag älskar att skriva listor på saker som jag vill göra, som maken ska göra, som vi ska köpa, göra med huset och allt annat mellan himmel och jord. Maken hatar mina listor och hotar med att bränna dom. Men det verkar som om L har tagit efter mig.
Det är dags att köpa nya trädgårdsstolar till bordet som står under köksfönstret. S ställde sig på den ena stolen när hon skulle dra upp markisen. Det går inte så bra att sitta på den längre om jag säger så.

S, L och jag har gjort tvålar. Jag tänkte bara göra dom lila eftersom vi har lavendeldoft på dom. Men jag hittade bara en korg och när bara dom lila tvålarna låg i så såg det väldigt futtigt ut. Så det blev gröna och gula med. Alla med lavendel doft så nu luktar det jättegott i badrummet (nästan hela tiden).Blir ingen brasa för familjen P i år. S sover över hos sin bästis C. Maken nattvandrar. Så det blir jag, M och L hemma ikväll. M vägrar att följa med så L och jag stannar också hemma. Vi har ätit gott innan maken ska ge sig ut. Vi lagade en lättvariant av filipin mat. Det vill säga friterade kycklingvingar och nudelwok.Till efterrätt gjorde jag en skördepaj enligt ett recept som var med i min buzzning av grönsakssmördeg. Det skulle vara plommon och äpplen i men jag hade bara äpplen. Sen skulle det vara aprikossylt men det hade jag inte heller så det blev hallonsylt. Som botten valde jag morotssmördegen vilket det skulle vara. Fyllningen var god och botten gick att äta men jag vet inte om jag kommer att köpa den. (jag som ska göra reklam för den, vad gör man om man inte gillar det man ska buzza, ljuger eller?).
Fick en sak i e-posten av min pappa som jag blev jätteglad för. Puss pappa! Puss på dig också mamma som skrev att han skulle skicka den till mig.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken fin lista L har skrivit,;)
Hur gör du tvålar?ser jättefina ut!
Och tack för tipset kan hända att brudbaret får en vattenkanna..
AnnH

Anonym sa...

Vilken fin lista L har skrivit,;)
Hur gör du tvålar?ser jättefina ut!
Och tack för tipset kan hända att brudbaret får en vattenkanna..
AnnH

hemmamamman sa...

jag köper tvålmassa på hobbyaffären som jag smälter och blandar med eterisk olja och tvålfärg. jag har kvar tvålfärg som jag köpte för flera år sedan.

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...