lördag 15 mars 2008

Tillbaka på banan

Känns som om jag har fått tillbaka gnistan och åter är ute på banan. Vet inte om det är för att jag är ledig tre dagar eller något annat. Har känt mig helt slut idag och har haft ont i huvudet hela dagen men det har känts bra ändå. Tvingade med M och S till Bra & Begagnat. M behöver nya jeans, nya skor och en ny jacka och S en ny jacka. Tyvärr är utbudet starkt begränsat och M och S väldigt noga med vad dom vill ha på sig så det blev inget handlat där idag. Sen skulle vi åka till Ikea, fick ett presentkort i julklapp på 1000 kronor av mamma och pappa där och idag skulle vi bränna dom. Kom på i bilen när vi var mer än halvvägs där att presentkortet låg kvar hemma. Oturen var att det var ungefär 15 minuter hemifrån, turen var att jag inte kom på det i kassan på Ikea. Efter det missödet fick M och S vara kvar hemma. L följer alltid med på allt och är lika glad ändå. På Ikea köpte vi golv till sovrummet. Vi ska ha likadant golv i alla sovrummen, kontoret och lekrummet. Låter som om vi har världens största hus. Egentligen har vi bara tre sovrum. Den sk gillestugan i källaren har vi delat av på mitten med en bokhylla. Halva rummet är S sovrum och den andra halvan kontoret. Nedanför källartrappan är ett rum där vi har en ribbstol och lite leksaker det sk lekrummet. Men vi får köpa ett golv i taget. Köpte även lite smågrejer. En ny lampa till sovrummet, barnglas, tallrikar att ha under blomkrukor, sidenblommor och lågenergilampor. 1029 kronor kostade kalaset så 29 kronor fick jag betala ur egen ficka. Sen åkte vi till lågprisaffären, sist när jag och S var där hade dom slut på kaffe så det köpte vi. Sen köpte vi godis till alla kärringar som kanske kommer i påsk. Shampo och min kompis E sa att maskindisk tabletterna var billiga där så jag köpte en ask för att prova om dom är bra. Jag använder tabletter för jag delar dom på två så det blir billigare än pulver. Det enda oekonomiska idag var att klockan var långt över lunchdags när vi var klara så vi köpte med oss hamburgare från Max med hem. L tyckte det var toppen bra för hon fick bada i bollhavet. Jag fick rysningar av det för jag såg alla vinter kräk baciller och annat som hoppade runt bland bollarna.


Fast det är klart är bacillen lika gullig som den på bilden så kanske det är gulligt när dom hoppar runt i bollhavet!


På hemmafronten har jag bakat, städat och gjort nya brända mandlar till pappa. Mars månads kupong. På kvällen mös vi med räkor och godis. Inte tillsammans. Till räkorna drack maken och jag hemgjort äppelvin. Till godiset drack vi Smothie gjord på mjölk, blåbär och jordgubbar. Dels hade vi kvar sen L:s barnkalas och dels fick maken en chokladask när han fyllde. Vi har haft två familje tävlingar. Vinnaren i skala 10 räkor snabbast blev ......................... jag. Vinnaren i att tugga i sig en kolarem snabbast blev ................. M.

3 kommentarer:

Växla ner sa...

jag hade nog klått er i bägge tävlingarna (ler) har funderat på varför du inte lägger in reklam här, du skriver så bra så du har säkert många läsare, och du kan faktiskt tjäna ihop inkomster och på så vis kanske jobba 2-4 kvällar mindre i månaden.
Brända mandlar låter gott, dvs hit med receptet!!

hemmamamman sa...

Hur funkar det där med reklam, måste inte den som läser bloggen trycka på reklamen för att man ska få pengar för den? Hur skaffar man reklam? Är det goggle adsense du har? Brända mandlar här är receptet:
150 g. sötmandel
1 3/4 dl strösocker
1/2 dl kallt vatten

-Blanda allt i en gjutjärnsgryta eller stekpanna.
-Värm långsamt upp till kokpunkten under omrörning.
-Sänk värmen och rör tills vätskan förångats och sockret klumpar sig runt mandlarna.
-Öka värmen så sockret karamelliseras och mandlarna blir blanka.
-Häll upp dem på oljad folie och dela ev. på dem med hjälp av två gafflar.

lite jobbigt att röra och röra och röra, men gott.

Växla ner sa...

kolla på google adsense, det är enkelt att lägga in. Ännu enklare är att ansöka till Affiliator. Vet inte hur enkelt det är till din blogg, jag har ju blogspot men tror det funkar hos dig med. Jo folk måste klicka på reklamrutorna, men du skriver så bra så klart man premierar det. Och först kanske det inte blir så mkt, men jag har lyckats med över 1000 i månaden nu, tre mån i rad

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...