lördag 16 februari 2008

Kökstjänst

När jag jobbar så pass mycket som jag gör just nu så hamnar jag efter i mina hemmasysslor. Jag vill fortfarande hålla på och baka allt vårat bröd, safta och sylta och göra alla andra saker som gör att våran matkostnad för 5 personer, 2 marsvin och en hamster ligger runt 2500 kr/månad.
Vilket betyder att oftast när jag är ledig nu för tiden så har jag kökstjänst. Idag har det betytt att jag har bakat bröd som förhoppningvis ska räcka ett par veckor.
Jag har gjort brända mandlar dels som mys till melodifestivalen ikväll och dels till min pappa som fick en årsförbrukning av brända mandlar i julklapp. L fick välja färgen på dom och hon valde blåa, därav den läskiga färgen. Lovade en blid på nytillskottet Våfflan Hamster. Hon är fortfarande lika gullig och oemotståndlig när hon står och tigger så det går åt mycket hamstergodis. M har inte tröttnat ännu utan matar henne och håller på fortfarande.

Jag har även sms:at hon som jag har betalat 500 kronor till för lammskinn som jag fortfarande inte har fått. Idag skrev jag "om du inte skickar dom nu så vill jag ha pengarna tillbaka". Maken och jag har även varit ute på äventyr själva. Eller äventyr och äventyr vi har varit till Coop för den sedvanliga 10 dagars handlingen. I och för sig kan det ju vara ett äventyr när man kommer till kassan och ser vad det går på. Vi har skaffat självscanning så chocken över den höga slutsumman i kassan slipper vi numera. Summan idag blev ungefär 1110 kronor, vi sätter in 1200 för att ha till Coop så det blev ganska precis. Fast då köpte vi inte bara mat, var tvugna att köpa diskmedel och toarullar också. Alla snyter sig fortfarande x flera så det går åt mycket papper.

Börjar få slut på askluten så vi skulle behöva elda fram lite ny. Använder det främst på sängkläder och handdukar men har även tvättat lite "vanliga" kläder i det. Vill inte tvätta med det varje maskin eftersom jag inte vet vad det gör med tvättmaskinen sen vet jag inte riktigt hur det funkar på fläckar ännu. När jag tvättade idag så hade maken blödit näsblod på sitt örngott och det gick inte bort fast å andra sidan är blod svårt att få bort med vanliga tvättmedel också. Men det börjar bli kallare nu så vi kommer säkerligen att elda en del ändå för att slippa den höga elräkningen.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...