måndag 4 februari 2008

Husapotek

Tycker om tanken på att leva så naturligt som möjligt. Har därför ett husapotek som innehåller följande: en riskudde som ser ut som en Barbapappa, två vetekuddar som ser ut som nallar, en kylpåse, en pain gone penna, ringblomsalva, bisalva, te trea salva, Arnika olja och en aloe vera planta. Sen har vi flera olika eteriska oljor och flera olika örtteer också. Kommer säkert på fler saker. Ibland när vi har ont eller är förkylda så fungerar husapoteket bättre än dom "vanliga" medicinerna. Ett exempel på det är att jag ett tag hade ont i huvudet nästan varje dag. Alvedon hjälpte inte, inte Ipren heller. Då la jag mig i sängen med iskudden på huvdet och det hjälpte. Så nu när jag har huvudvärk så tar jag iskudden på en gång. Ett annat exempel är makens onda rygg efter massage med Arnika olja och sen ett par tryck med pain gone pennan så är värken borta eller betydligt mycket bättre. S och jag har kvinnliga besvär en gång i månaden. Massage med Salvia utspätt i olja och värmekudden tar bort det mesta av besären. En pain gone penna kostar en hel del men den håller hur länge som helst. Vi har haft våran i närmare 10 år nu och den fungerar fortfarande. Har en till liggandes på tur som jag fick i present en gång.
L har en egen dator som står i vårat sovrum. Det är våran gamla dator som vi har byggt om med lite köpta begagnade delar. Hon gillar att spela spel på den och är väldigt duktig. Men idag när hon satt och spelade så hände någonting. Då hördes ett skrik innifrån sovrummet sen kom orden: väva hit dator! Ops jag tror att vi får börja tänka på vad vi säger här.
Fick papprena från JAK. Lånet som vi ska skriva om går ut 1 mars så nu börjar det bli dags att skicka in låne ansökan om vi bestämmer oss för ett JAK-lån istället. Vet allvarligt talat inte hur vi ska göra. Vi skulle behöva göra om badrummet. Avloppet läcker på golvet, toaletten läcker också till och från, det slår i rören varje gång man spolar. En renovering av hela badrummet går på ungefär 100.000 kronor. Det skulle vi behöva låna kanske, ska vi då låna det på JAK eller på vanliga banken? Två lån via JAK har vi inte råd med.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...