fredag 22 februari 2008

Böcker och tidningar

Gick på känslan + att jag har ont i halsen och ringde och sjukskrev mig hela helgen. Vad det gör för lönen i mars törs jag inte tänka på. M har varit hos farmor hela dagen och ätit gott. Han har en läxa att intevjua någon om kriget och denne någon blev farmor. Som blev skälaglad över sonens besök och gjorde hans älsklingsrätt - revebnsspjäll till lunchen. S har också varit borta mest hela dagen, hon blev bjuden på lunch + bowling av sin bästa kompis med familj. Maken jobbar igen efter kortsemestern så det var L och jag. L ville gå ut och gräva i sandlådan så jag pälsade på henne och mig. Vi var väl ute ungefär en halvtimme sen var vi tvugna att gå in innan vi blåste bort. Jag fick en mössa av mamma i julklapp och när jag har den ser jag ut som bebisen i Comhem reklamen enligt M. Jag hade på mig den när vi gick ut men L blev så kär i den så när vi kom in tog hon på sig den och den sitter kvar än.
Fick min Mama tidning. Fastnar alltid för tre tidningar för 49 kronor inklusive grej men sen när dom 3 numren är slut så säger jag upp tidningen. Det var med ett erbjudande om 6 nummer för 169 kronor, det var väl i och för sig helt OK men det är dom småräkningarna som vi försöker ta bort. Så jag ringde den automatiska kundtjänsten och skulle säga upp min tills vidare prenumeration och fick prata med en människa. Jag sa att det måste ha blivit något fel för jag ringde den automatiska kundtjänsten. Men hon sa att hon hade så bra erbjudanden om att fortsätta prenumerera så det var därför hon avbröt min uppsägning. Jag kan inte säga nej till telefonsäljare så såklart tackade jag ja till 4 nummer för 129 kronor. Vilket var mindre summa pengar än tidigare men mer per nummer. Blev så förbannad efteråt att jag mailade och sa att tack men nej tack jag har ångrat mig. Gick igenom alla våra räkningar sen och skulle se om jag kunde ta bort fler små räkningar och hittade L:s räkning från HSB och blev så förbannad igen att jag skrev en tummen ner till den lokala tidningen. Om att HSB tvingar barn att bli medlemmar. Hoppas den kommer in, att HSB svarar och att dom fattar vad dumt det är och tar bort den policyn. Något som är ännu mer puckat är en notis som jag läste i Mama om att man kan lära sig hur man blir rik genom att gå en kurs hos Charlie Söderberg känd från Lyxfällan. Det låter väl jättebra, kruxet är bara att kursen kostar 17.000 kronor. Om jag hade det skulle jag redan vara rik och inte behöva betala för en kurs för att få reda på hur jag blir rik. Puckat enligt mig!
Jag har fallit för frestelsen och beställt böcker dels på bokrean och dels på bokus. Nu är det ännu fler böcker som jag vill ha. Gillar idèn om frivillig enkelhet även om det känns som om det är det vi har hållt på med i flera år nu. Vi lever enklare för att ha råd att låta mig vara hemma. Såg på en av mina favoritbloggar köpstopp att Anki hade läst en bok som hon inte tyckte var bra men jag skulle vilja läsa den i alla fall. Boken heter Simple living : nya vägar till ett meningsfullt liv av Gitte Jørgensen. En bok som har fått mycket positiv kritik är Rik på riktigt En värdefull vardag är möjlig! av Jörgen Larsson. Den köpte jag och såg fram emot att läsa. Jag läste den för ett par månader sedan och tyckte att den var så dålig att den hamnade i pappersåtervinningen.

2 kommentarer:

Växla ner sa...

har också läst den boken rik på riktigt, håller med, nåt så dåligt har jag nog sällan läst. krya på dig, och trevlig helg

Anonym sa...

Jag köper nästan nya böcker på loppis för 20 kr och läser tidningar gratis på biblioteket.

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...