torsdag 24 januari 2008

Fakturor och hembrygt äppelvin

Tänk vad man kan sparar genom att läsa igenom fakturor. Fick S mobiltelefon räkning. Förutom abonnemang och telefon så betalade vi 39 kronor för försäkring och 39 kronor för fria sms inom Telenor. Ingen av hennes kompisar har Telenor så det utnyttjar hon inte alls. Så vi ringde och sa upp den tjänsten och vips har vi sparat 39 kr/månad. Ville ta bort försäkringen också för det ingår väl i hemförsäkringen? Men den var bunden i 24 månader. Alltså i 16 månader till.
Maken var hos doktor för sitt onda i bröstet. Det var stress relaterat. Han skulle tillbaka till jobbet direkt tyckte läkaren, men sjukskrev honom torsdag + fredag för att han skulle få vila upp sig efter kräksjukan. Om det beror på stress och stressen beror på jobbet borde man inte bli sjukskriven då?
Igår skrev jag att jag mailade en bokklubb och sa ifrån mig ett "pålurat" medlemskap. Fick ett brev från dom idag och jag mailade fel bokklubb. Snacka om pinsamt. Rättade till felet idag genom att maila rätt bokklubb samt maila den andra om be om ursäkt för mitt misstag. Måste bero på att jag inte var vid mina sinnes fulla bruk när dom ringde. Hade precis lagt av första kräkan! Apropå kräksjuka så har det blivit totalstopp i mina rör efter den pärsen. Jag äter som vanligt, jag dricker mer än jag brukar (vatten) och jag har kommit igång att röra mig igen. Men det händer ingenting. Har ätit katrinplommon hela dagen, inget händer. Det är snart 60 timmar sedan. Nog med skitprat.
Gjorde en sats äppelvin. 10 liter kostar 85 kronor. Men då ska jag köpa en påse klarningsmedel och ha i annars tar det ytterligare ett par månader efter att det har jäst klart innan det har klarnat. Ca 8,50 flaskan inte illa.
Fick mitt löne besked idag. Blev inte alls så mycket som jag hade hoppats på. Dom drar ju sjukdagarna nästa lön sen hade jag jobbat extra 4 dagar. Men sen påminde maken mig om att ob-tillägget får jag ju först månaden efter. Så det blir nog ungefär vad jag räknat med. Fast februari lönen blir mindre både för maken och mig eftersom vi har varit sjuka. Tur att vi snart ska dra igång vårat första köpstopp. Tänkte inte börja den första varannan månad utan tänkte att vi drar igång i samband med lönen. Så egentligen imorgon men har några födelsedagar framöver som vi måste köpa presenter till först. Jag brukar köpa dom flera månader innan men har haft pengabrist så jag ligger efter.

1 kommentar:

Ann-Christin sa...

Nu har jag lagt till dig i listan. Lycka till med köpstoppet och hoppas att ni alla kryar på er!

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...