fredag 25 januari 2008

Extrajobb och investeringar

Blev medlem i JAK idag. Vi har även börjat prenumerera på deras tidning. Vi var medlemmar där för flera år sedan och då sökte vi om sparpoäng via tidningen. Vi fick massor av poäng som vi gav bort efter det för att vi gick ur istället för att ansöka om lån. Lutar åt att lånet som ska skrivas om nu blir ett JAK-lån. Kruxet med det är att när mitt vikariat går ut så går vi på plus minus noll varje månad. Att då få ett tillägg på 500 kronor varje månad känns avskräckande, när vi försöker dra ner på allt. Men samtidigt ser vi det som en investering i framtiden. Om 10 år är lånet betalt istället för 90 år med vanliga banken. Sen får vi 63000 kronor i handen om 10 år som vi kan göra vad vi vill med. Eftersom jag inte har jobbat på länge så får jag ju nästan ingen pension när jag blir gammal så jag såg amorteringarna på huset som ett pensionssparande. Men då måste vi höja våra amorteringar rejält - alltså blir det en dyrare månadskostnad i alla fall. Jag tvivlar på att jag och maken lever om 90 år! Jag har ett fondsparande som jag sätter in mellan 300 - 500 kronor/månad på. Pengar som också är tänkta för framtida bruk. Tyvärr funkar det kontot som buffert också så för närvarande har jag bara 1300 kronor där. Fast jag har haft kontot åtskilliga år.
Ett av mina gamla timjobb ringde och frågade om jag fortfarande är intresserad av att jobba extra där. Det är samma jobb som jag har nu fast betalt av annan arbetsgivare. Jag tackade ja. Vill ju egentligen inte jobba alls men ser allt jobbande som nödvändigt med kortvarigt. Har tre sjukdagar i januari som jag behöver kompensera för. 2 av dagarna kunde jag dom andra 2 jobbade jag redan själv. Känns bra att "ha fått in foten" där igen.
Födelsedagspresenterna för februari är inköpta så nu börjar vårat köpstopp på riktigt en månad framåt.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...