fredag 14 december 2007

Vill ha!

En kompis till mig har en katt som har fått kattungar. Hon bjöd mig och L på lunch och kattungsgos. Dom var 7 veckor gamla och helt underbara, jättesöta, vill haiga. Jag vill ha vill ha vill ha!

Jag har även haft systund. Jag sydde en tvättpåse av ett gammalt örngott häromdagen, Tyvärr var örngottet så slitet att det gick helt sönder i första tvätten. Så idag har jag sytt en ny påse av ett annat gammalt örngott. Nu använde jag ett som jag har fått överta efter min farmor. Ett gammalt spetsörngott med monogram. Så nu kommer det att kännas lite lyxigt att tvätta hädanefter. Jag har även sytt flera spishanddukar av ett gammalt badlakan. Sen här jag återigen lappat L:s jeans. Det blir liksom hål i hålen.

Funderade lite på det här med köpande och kom fram till följande kriterier för att vi ska köpa något:

#Kan vi klara oss utan det!

#Kan vi använda något vi redan har!

#Kan vi göra om något vi har!

#Kan vi köpa begagnat!

#Om svaret på föregående fyra är nej så får vi köpa nytt!

Vissa saker är självklara som mat till exempel. Vi måste ha mat för att överleva. Vi kan inte gnaga på t ex ett bord istället. Vi kan inte sy om ett lakan till en gurka. Begagnad mat, nja. Alltså köpa ny mat. Vissa saker hamnar i någon sorts gråzon. Toapapper t ex. Vi kan duscha av baken i biden efter uträttat behov. Vi kan använda en handduk eller tröjärm. Vi kan sy om alla tygrester till tvättbart toapapper. Begagnat, nja inte vill jag använda någon annans använda toapapper, det skulle i såna fall vara den tomma rullen!



Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Gjorde eget florsocker. Köpt florsocker kostar 29.80/kilo. Strösocker kostar 15.95/kilo. Florsocker är fint mixat strösocker. Så med kost...