måndag 31 december 2007

Gott nytt år

Nyårsafton. Snart är det dags att lära sig skriva 2008. Vi har ätit gott. Hemgjord biff med bambuskott gjord på högrev istället för lövbiff. Supergott. (tack E för tipset med högrev, det funkade jättebra!) Till efterrätt åt vi jordgubbsfromage med vispgrädde och stjärnfrukter.
Vi har varit ute och smält av raketer, vet inte om L orkar hålla sig vaken till tolvslaget så vi fuskade lite. L hatar när det smäller så hon skrek nästan ikapp med raketerna.

Vi har fyndat idag med. Vi hittade en playstation 2 konsol med ett spel för 800 kronor på min favoritshoppingsida blocket. M och S har spelat nästan hela dagen. Nyårslöften då: Det känns som om jag kör med samma löften varje år så det blir väl samma i år igen. Men i år ska jag lyckas hålla dom.

#Gå ner 15 kilo i vikt.

#Vara hemmamamma hela detta året med. Jag kommer nästan bryta det på en gång eftersom jag ska gå på en 50% tjänst bara kvällar mellan januari och maj. Men L får fortsätta vara 15 timmar på dagis så det blir ingen större förändring mer än mer pengar i kassan! Det löftet har jag lyckats hålla i 4,5 år nu.

#Försöka spara pengar dels för att kunna spara dom på banken (eller i madrassen) dels för att kunna fortsätta renovera huset. Hur ska vi uppnå det då? Börja skriva kassabok mer, vi brukar börja skriva men sen "glömmer" vi efter ett tag. Vi ska även ha en budget på det vi ska skriva i kassaboken dvs rörliga utgifter. Vi vet precis hur mycket dom fasta utgifterna går på det är som jag skrivit förut dom rörliga som är vårat stora hål. Inspirerad av en annan blogg jag läst ska vi införa köpstopp varannan månad med start i februari.

Gott nytt år.


På bilden är champagnen (läs det mousserade vinet) som vi kommer att ploppa på tolvslaget. Glasen fick maken och jag på våran bröllopsdag för lite mer är 17 år sedan. Det är en rosa och en blå bubbla nere vid foten.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Gjorde eget florsocker. Köpt florsocker kostar 29.80/kilo. Strösocker kostar 15.95/kilo. Florsocker är fint mixat strösocker. Så med kost...