måndag 5 november 2007

Lövkrig

Jaha då var det tillbaka till vardagen igen efter en veckas höstlov. Ett höstlov som mest tillbringades i sängen av mig och M. Som blev sjuka lagom till lovet började. Lämnade L på dagis efter att hon varit hemma nästan 2 veckor. Det gick jättebra. Dom hade utelek när vi kom dit och till L:s stora lycka var en av trampcyklarna ledig. När jag hämtade henne så var en av dagisfröknarna ute och krattade löv tillsammans med tre små killar. Det låg en stor lövhög precis utanför dörren. När vi kom ut frågade L om hon fick hoppa i den och fröken sa att det gick bra. Så hon hoppade och hoppade och kastade löv över huvudet och hade jättekul. då började små killarna att kasta löv också. Sen kom det en kille till som också var på väg hem med sin mamma och sen hade allihopa lövkrig på gården jättelänge. Sen blev en av små killarna nödig så då avbröts leken och vi kunde fortsätta hem.
Fick mitt pensionsbesked från jag jobbade i landstinget idag. ingen uppmuntrande läsning direkt. 432 kronor i månaden uppgår min pension till. Mer sorgliga siffror är att jag räknade fel igår på hur mycket jag "förlorat" i lön på att vara sjuk 4 dagar. 3200 kronor ska det vara. Snyft!

L och jag har blåst såpbubblor en stor del av eftermiddagen. Enligt talpedagogen ska hon lära sig olika muskelgrupper i munnen bla genom att blåsa såpbubblor. Kruxet är bara att hon vill smälla bubblorna varje gång. Så då är det enklare om jag blåser. Men idag ville jag att hon skulle öva lite eftersom vi har fått en ny tid hos talpedagogen nästa vecka. Så hon blåste, sprang och smällde, blåste, sprang och smällde osv. Det såg verkligen kul ut. En annan kul grej (eller kul och kul) är att hon frågar "varför då" hela tiden. Sen härmas hon flera gånger om dagen också. Verkligen irriterande ibland.
Jag: vi ska äta nu.
L: varför då?
Jag: för att kroppen ska få näring
L: varför då?
Jag: för att du ska orka leka
L: varför då
Jag: tyst och ät
L: varför då?

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...