söndag 14 oktober 2007

Robotar

L och jag hjälpte dom sista robotarna i robotspelet. Hon är fortfarande snorig och hostig, har ingen feber längre i alla fall. Natten som var var bättre men långt ifrån bra. Känner mig helt mosig i huvudet.
Tänkte gå en långpromenad men med L sjuk och regnigt väder så avstod jag. Min motion idag har bestått i att dammsuga hela huset. Är inne i en läsperiod nu. Eftersom jag bara lånade en bok till mig sist på biblan så fick jag läsa en av böckerna jag har hemma. Läser för tillfället en engelsk sparbok som jag har läst massor av gånger förut. Så jag har legat en hel del på sängen och läst också. Försöker att vila bort sömnbristen som har blivit dom senaste nätterna.
Planterade fröna som jag köpte från brutala blommor. Köpte frön till:
Drosera: Körtlehår utspridda över hela bladen som har små droppar av nektar, dessa lockar till sig blomflugor och insekter som fastnar och absorberas av växten.
Sarracenia: Trumpeterna producerar nektar, vilket drogar vissa insekter. Insekterna lockas ned innanför trumpeten och förlorar här fotfästet. insidan är täckt med nedåtriktade hårstrån som gör att bytet ej kan ta sig upp ur fällan. Man har funnit 1000-tals insekter inuti flugtrumpeter som öppnats... Dessa är fruktansvärt duktiga på att fånga insekter som t.ex. getingar. Ibland kan de bli så fulla att de trillar omkull av vikten som då skapas.
Dioneae: Dessa slår ihop då en insekt vidrör känselhåren på bladens insida.Bytet lockas hit med nektar som produceras i "bladvecket". Hoppas bara att fröna tar sig. Men dom ska komma till husdjursmässan som ska vara i slutet av oktober. Så då tänkte jag gå och köpa några färdiga växter.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...