fredag 24 augusti 2007

Lek och klipp

Det har nog varit varmaste dagen i år, svetten rinner så fort jag rör mig. L:s bästa kompis N kom hit och lekte och fikade tillsammans med sin mamma och lillebror. Vi bor prakiskt taget grannar men efter som N är på dagis nästan hela dagarna, så blir det inte av att dom leker så ofta tyvärr. Det enda positiva med att L ska börja på dagis är att hon hamnade på N:s dagis så då kan dom leka varje dag. L och jag hade bakat en kladdkaka som vi avnjöt när dom var här.

Maken åkte till den stora mat/bygg/allt mellan himmel och jordaffären för att köpa färg. Vi, läs han, håller på att måla om huset. Men färgen tog slut när det bara var en liten bit kvar. Typiskt! Då fick han se att dom sålde köttfärs för 29,90 kilot. Rena klippet! Så det slank också ner i vagnen. Max 3,6 kilo fick man köpa så det gjorde maken.

Jag och L har förutom lekt flyttat om i köksskåpen. På den nuvarande kylen och frysen finns det överskåp. Nu när vi har köpt nya så försvinner dom. Så alla grejor som stod där skulle få hitta nya platser. Alla vaserna fick plats bredvid krukorna i källaren. Alla termosar, tillbringare och vattenflaskor fick stå ihop med alla plastbyttor i köket. Torrvarorna som stod där fick klämma ihop sig med alla andra torrvaror. Det blev ett himla pusslande och bärande, men det blev bra till slut. Nu gäller det bara att komma ihåg var grejerna finns nästa gång dom ska användas.

Lyssnade på nyheterna på TV:n. Dom pratade om alliansens ekonomipolitik. Det fanns tydligen inte rum för vårdnadsbidrag längre. När jag hörde det svor jag både länge och väl. Det kändes som ett slag i magen efter alla namnlistor, insändare och brev/mail till politiker som jag och andra med mig har skickat och hållit på med. Och så blir det inget. Sk-t också! Att dom inte fattar att det kommer att löna sig på det stora hela. Nu när L börjar på dagis så kommer hon att kosta ca 100.000 kronor/ år för kommunen. Om jag är hemma med henne och får vårdnadsbidrag på låt oss säga 4000 kronor efter skatt, det blir 48.000 kronor på ett år. Då sparar kommunen 52.000 per år bara på att jag är hemma med L. Tänk om man då adderar det med alla andra som också väljer att vara hemma med vårdnadsbidrag. Det blir mycket pengar som kommunerna "sparar" in.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...