söndag 19 augusti 2007

ARG!

Jag blir så arg när matvaruaffärerna höjer sina priser i smyg. Jag har lyckats med den stora bedriften att sänka våran matkostnad per månad från ca 4000 kronor till dagens mellan 2500 - 3000 kronor beroende på om jag har köpt extrapriskött eller inte. Då äter vi nyttigare och absolut inte sämre än förut, snarare bättre. En av metoderna jag använder mig av är att jag har gjort vad jag kallar en prisbok. Jag handlar i 3 olika matvaruaffärer. Dom varorna jag handlar mest av har jag skrivit upp vad dom kostar i varje affär. Så jag köper det som är billigast på varje ställe. Eftersom det skiljer så pass mycket i pris på samma vara så lönar det sig ekonomiskt att handla på flera olika ställen. Idag hände det igen som har hänt förut. Coop hade smyghöjt igen. Denna gång var det rapsoljan med 1 krona/liter. Vilket gör att dom inte är billigast på rapsolja längre. Sen hade dom, som dom även det gjort förut tagit bort en Extravara ur sortimentet. Denna gång multivitaminjuicen. Så vi fick köpa den näst billigaste juicen istället. En prisökning med 2 kronor/liter. Inget att bli arg över kan tyckas, men många bäckar små. Om jag räknar på våran förbrukning av juice t ex så går det åt 1 liter/dag. Det blir 14 kronors ökning/vecka, 60 kronor/månad. Det är bara juicen, sen alla andra smyghöjningar dom gör det blir en hel del. 60 kronor det är 5 paket med mjölk.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...